luni, 29 octombrie 2012

De-a dura printre clisee


O mai veche cunostinta de-a mea, respectiv Dr. House, spunea, printre altele, ca "exista un motiv pentru care cliseele sunt clisee". Nimic mai adevarat, ba eu as merge mai departe de-atat si as spune ca exista chiar mai multe motive: majoritatea fac parte din categoria ".... ce din coada au sa sune", sunt "la indemana" si iti vin repede pe limba, te scot din incurcatura cand nu stii ce sa spui si ai, vorba aia, spatiu de umplut.... si exemplele ar putea continua.

Dar toate acestea nu le fac sa fie mai putin enervante, ba dimpotriva. Unora dintre ele le-am fost si eu "victima", in special in scris; am avut ceva de luptat cu mine insami ca sa ma dezbar de  exprimari gen "cutare chestie frizeaza absurdul", sau "in definitiv si la urma urmei" (not proud of me ca le-am tinut agatate de mine ani in sir). Am scapat de ele, din cate stiu nu le-au luat altele locul si nu-mi ramane decat sa sper ca suma lor nu e constanta, precum a viciilor :D

Dar cu o anume sensibilitate tot am ramas in ceea ce le priveste. Urmeaza o trecere in revista a celor mai frecvente, sau, ma rog - a celor pe care le-am intalnit eu cel mai frecvent.

- "ploua bacovian" - oh yess, asta e din ciclul "sa suspinam adanc si sa fim sensibili". Tot ce e apasator, monoton, si mohorat (tocmai am descris ploaia tipica de toamna) trebuie musai sa fie "bacovian". De ce nu auzim niciodata ca ploua stanescian? E atat de frumoasa ploaia in "luna lui Marte" din poezia lui Nichita Stanescu...

- "ceata londoneza" - evident, cum altfel? La Londra e mai tot timpul ceata, deci expresia s-a impus cumva de la sine. Pana si Toma spunea ca "o ceata ca asta n-a mai fost de ieri!". Expresia s-a impamantenit ca atare si-am remarcat nu o data ca aceia care-o folosesc sunt foarte mandri de sine; adica nu-i de colo, domn'le, sa stii ca la Londra e ceata sapte zile pe saptamana!

- "atmosfera incendiara" - e de-ajuns sa urmaresti cateva buletine de stiri, ca sa ajungi la concluzia ca pompierii constituie una dintre cele mai solicitate categorii profesionale. Ma rog, cel putin daca te uiti in gura reporterilor de teren, patrunsi de importanta faptul ca se afla "la fata locului". Una-doua, e atmosfera incendiara - fie ca vorbim de nu-stiu-ce mare derby, sau de o petrecere campeneasca unde se desfasoara Adi Minune, ori eventual de o seara in "Bambu" (sic). Ce-ar mai fi de zis? "Hidrant.  Ajutaj 16 mm.  In caz de nevoie, spargeti geamul".

- "a trece de la agonie la extaz" - sarmanul Irving Stone. Cred ca niciodata nu s-a pomenit un caz mai flagrant de incalcare a legii copyright-ului. Toata lumea face du-te vino intre agonie si extaz, de parca ar juca sotron si neuitand sa dea ochii peste cap cu negraita intelepciune in tot acest timp.

- "nunta secolului" - (tot ma intreb de ce se pronunta atat de usor chestia asta cand din secolul curent au mai ramas "doar" vreo 88 de ani. In definitiv, poate-n 2050 se nunteste lumea in spatiu). Dincolo de asta insa, functie de cat de proeminent e cuplul de just married si de cat de neinspirati sunt comentatorii, se tuflesc si etichetele: "cea mai spectaculoasa nunta a anului", "cea mai stralucitoare nunta din ultimii ani" sau, baldabac, "nunta secolului". De exemplu, anul trecut isi tuguiau unii buzele ca nunta lui Borcea cu a sa Alina e "nunta secolului". Mare le-a fost norocul Principesei Charlene de Monaco si Ducesei Catherine de Cambridge ca n-au auzit de nunta secolului a lui Borcea.  Ar fi plans cu sughituri amandoua :D

 Voi ce expresii cliseistice intalniti cel mai adesea?

Later edit: la modul cel mai serios va rog: daca, citindu-ma (fapt pentru care va multumesc) se intampla sa remarcati ca anumite expresii se repeta, va rog sa ma trageti de maneca. Visul meu este sa scriu o carte intr-o zi, iar ce fac acum se numeste inclusiv exercitiu literar. Si urate-mi sunt automatismele de exprimare, parol... 

5 comentarii:

Cami spunea...

Pe mine ma scoate din sarite expresia "mult visata" aplicata nuntilr, rochiilor de mireasa, vacantelor, femeilor ....

Abia astept sa-ti citesc cartea!

Greta spunea...

@Cami, daaa, chiar asa, uitasem de "mult visat" stuff :)))
Cartea mea.... si eu astept s-o citesc :) Pana atunci, o visez... :)

Andreea B spunea...

Nu-mi aduc aminte de ceva sacaitor in scrierile tale dar o sa iti spun daca gasesc.

Fain visul cu cartea, sa nu ramana doar asa iti doresc.

Eu vreau sa ma inscriu la niste cursuri de scriere creativa sau ceva de genul... sa imi mai "coafez" stilul. :)

Greta spunea...

@Andreea, iti multumesc din suflet pentru gandul frumos si pentru urare.... sper sa-mi ajute Dumnezeu :)
Ideea ta despre cursurile de scriere este excelenta, cu siguranta mi-ar prinde bine si mie asa ceva :)

Andreea B spunea...

Da, cursurile cred ca sunt de real ajutor pentru cei interesati in scriere :). Ma bucur ca ti-am dat o idee buna.