marți, 1 ianuarie 2013

Bine-am venit în 2013 :)


La mulți ani tuturor, nu ne-am mai citit de anul trecut :)) 

V-ați trezit? V-ați de-dogit? Eu răspund afirmativ la prima întrebare și indecis la a doua, dar numai ca urmare a faptului că mă războiesc cu o răceală destul de puternică, din pricina căreia ieri noapte n-am dormit decât două ore (că nu puteam să respir). Mă rog, nerușinata de ea dă acum semne de evidentă slăbiciune în fața cocktail-ului de Nurofen, Coldrex, vin fiert, portocale și ceai de ananas, cu care o mitraliez de vineri încoace.

Proaspătul 2013 ne-a găsit în  centrul orașului, cu ochii spre cer la jocul de artificii, care inițial ni s-a părut destul de banal, pe final însă fiind cu adevărat spectaculos. Două ceasuri mai târziu, respectiv în jurul orei două, dormeam deja.  Nu de alta, dar eu tocmai împlineam 24 de ore de nesomn.

Cea dintâi zi a noului an a început cu plăcuta constatare a faptului că am dormit neîntoarsă, ergo pot să respir (ura!) și, bonus, am scăpat și de antipaticul guturai. Încă există o asemănare frapantă între vocea mea și sunetul unei trompete vechi, dar în mod evident sunt mai bine decât ieri. Fix la ora 11:15 mă găseam moț pe canapea, cana de cafea într-o mână, o carte despre Zubin Mehta în alta și sufletul plin de o nerăbdare la fel de spumoasă ca și prosecco-ul de azi-noapte. Urma să înceapă Concertul de Anul Nou de la Viena, dirijat (pentru a doua oară) de Franz Welser-Möst.

Concertul acessta reprezintă una dintre marile mele pasiuni și-n ceea ce mă privește este unul dintre ingredientele unui 1 ianuarie desăvârșit. N-am avut în fiecare an posibilitatea de a-l urmări live, din motive de locație incompatibilă, dar de câte ori l-am putut vedea m-am bucurat de fiecare clipă.

Nu mă dau în mod deosebit în vânt după Franz Welser-Möst, dar admit faptul că sunt subiectivă cât cuprinde. Asta pentru că, după cum cred că știți deja (v-am împuiat capul, recunosc, dar că veni vorba, o s-o mai fac), îmi place extraordinar de mult Zubin Mehta. De fapt, păstrând proporțiile și dând termenului un sens mai degrabă metaforic, s-ar putea spune că-mi este drag. Pentru mine există el...  și restul dirijorilor.

Dincolo de asta însă, Welser-Möst mi se pare cam fără sare și piper. Dirijează fără vlagă, cel puțin așa se vede de la mine.  Lăsându-l la o parte pe Mehta și admirația mea pentru el, îl prefer la orice oră pe Lorin Maazel.

M-a surprins faptul că în repertoriul concertului de astăzi s-au regăsit două piese alese și de Zubin Mehta în 2007, când a dirijat pentru a patra oară Concertul de Anul Nou. Este vorba despre valsul ''Wo die Zitronen blüh'n'' și fantezia ''Erinnerungen an Ernst''. Iar referitor la cea de-a doua, feel free să-mi spuneți că văd voci, cum se zice, dar senzația pe care mi-a lăsat-o a fost că încearcă să imite stilul celui care-a dirijat piesa în 2007.

Pentru conformitate, iată mai jos clip-urile cu interpretările despre care vorbim.

2007

 
 
2013



Menționez încă o dată că nu sunt cea mai obiectivă persoană din lume când e vorba de Zubin Mehta.  Dar chiar și așa, am sentimentul că regăsesc aceleași gesturi. Exceptând poanta cu jucăriile de pluș distribuite cu tâlc unor instrumentiști care prestaseră solo, jucării care sugerau instrumentul muzical respectiv (bunăoară, flautistul a primit o pasăre, contrabasistul un elefant, trompetistul o vacă șamd :D), restul pretației dirijorale îmi pare cam asemănător. Hmm....

Anyway.  N-aveam de gând să transform postul ăsta într-o cronică de concert. Dar impresiile au fost atât de pregnante, încât nu puteam să nu scriu despre ele. Ziua de azi a continuat cu filmul ''Seven'', spre rușinea mea nu-l văzusem până acum. Mă rog, nu prea e un film indicat pentru data de 1 ianuarie, dar aspectul e irelevant. Cred că o să scriu un post separat pe temă. Foarte bine făcut filmul, excelentă distribuție. Kevin Spacey și Morgan Freeman sunt formidabili, dar nici Brad Pitt nu-i rău deloc. 

Cam așa a trecut prima mea zi din 2013: muzică foarte bună, carte pasionantă, film reușit, scris pe blog.  O combinație pe gustul meu, indeed :D

Nu-mi pot imagina o încheiere mai potrivită pentru prima postare a anului decât celebrul marș Radetzky.  Desigur, într-o interpretare foarte dragă mie :)


Cum se spune pe 1 ianuarie la Viena :), Prosit Neujahr! :)

4 comentarii:

Unknown spunea...

In primul rand, la multi ani si un an asa cum iti doresti!
Noi am sarbatorit trecerea dintre ani la socri, iar la ora 00:30 eram deja in pat, pe punctul de a adormi. Iar ieri ne-am recuperat dupa noaptea pierduta.
In al doilea rand, am urmarit cele doua prestatii dirijorale, dar nu am prea reusit sa-mi dau seama daca se aseamana intre ele. In schimb, vreau sa-ti spun ca si mie imi place de Zubin Mehta. Imi place stilul sau dirijoral relaxat, imi place ca nu e rigid, ci ii face atat pe cei din sala, cat si pe instrumentisti sa se destinda. Zau daca nu ti-e mai mare dragul sa asculti ceea ce dirijeaza el.Si imi place modul in care isi trateaza colegii..ca niste egali, ca niste prieteni. Nu prea am vazut asta la alti dirijori.
In al treilea rand, am aflat cu incantare ca, anul acesta s-a tinut in orasul nostru a doua editie a "Regalului Vienez", pe 1 ianuarie. Un fel de Concert de Anul Nou de la Viena, dar la scara mai mica. Protagonistii au fost cei de la Opera din Cluj Napoca. Iar Catedrala in care s-a tinut, a fost plina pana la refuz.
Si nu in ultimul rand, iti doresc insanatosire grabnica si sa-ti recapeti vocea de odinioara cat mai curand!

Greta spunea...

@La mulți ani, Ale! :)

Mi-ai făcut o mare bucurie prin faptul că și ție îți place Zubin Mehta și tare bine l-ai descris :) E relaxat și prin asta le dă un sentiment de siguranță și celor din orchestră, e expresiv, scoate din muzică tot ce e mai frumos.... somebody stop me :)) Nici eu n-am mai văzut alt dirijor asemeni lui, și-am văzut destul de mulți "Greuceni". Are un ceva cu totul aparte.

Am să scriu ceva mai detaliat despre el de îndată ce-i voi termina de citit autobiografia. Mărturisesc că abia aștept să scriu postul ăsta :))

Cât privește ipotetica asemănare între cele 2 versiuni, se prea poate ca tu să ai dreptate și eu să aud voci, cum spuneam :))

Mulțumesc pentru urări :) Vocea e musai să mi-o recapăt, oricum e ușor nazală de felul ei, acum încaltea cred că sperii lumea când am de vorbit la telefon :))

Carmen spunea...

De anul nou, m-am jucat cu pisici mici, am mancat nitel, am ras doua pahare de 43 si m-am dus la somn. N-am vazut concertul, ca la ora aia dormeam :D In plus, nu inteleg nimic din dirijat si nu-i cunosc pe chinezii aia, ale caror nume le-ai mentionat :))
Anul nou l-am inceput in forta, cu impachetat, pregatiri pentru mutat. Not fun! :(

Greta spunea...

@Carmen, ce băutură e 43, soro? :D

Și n-am pomenit de niciun chinez, madam :)) Care nu mai știi ce-i reșpectul :D