vineri, 1 noiembrie 2013

Toamna reni şi iarna iepuri


Începând cu aproximativ jumătatea lunii septembrie, în supermarketurile germane îşi face apariţia o nouă categorie de produse: dulciurile de sezon. Cum, care sezon. De iarnă, desigur. Nu, n-am scris greşit: de la jumătatea lui septembrie se găsesc de cumpărat următoarele: turtă dulce (în toate formele şi combinaţiile), marţipane, figurine de ciocolată întruchipând Moş Crăciuni, îngeraşi, reni sau brazi de Crăciun, checuri Stollen (după care eu nu mă dau deloc în vânt, că veni vorba), fursecuri cu scorţişoară şi chiar vin de fiert (gata condimentat, doar să-i dai un clocot) şi lichior de ouă.


Dacă treaba asta s-ar întâmpla cel mai devreme în noiembrie, ar mai fi cum ar mai fi. Nu poţi intra încă în atmosferă, dar din noiembrie până în decembrie nu mai e decât un pas. În septembrie-octombrie însă, e cu totul şi cu totul nepotrivit. Turta dulce nu are niciun farmec, Moş Crăciunii sunt defazaţi şi parcă din alt film. 

Pe de altă parte, unii se bucură de acest mult prea timpuriu demers; e vorba de oamenii care sunt fani ai turtei dulci şi ai marţipanului şi le-ar mânca tot timpul anului, indiferent dacă sunt specifice vreunei sărbători sau nu. Mie îmi place turta dulce (Lebkuchen îi zice), dar nu în mod special; mă încântă mai degrabă faptul că o asociez cu apropierea Crăciunului. Însă faptul că-l găsesc pe Moş Crăciun în supermarket când afară sunt 14 grade, e soare blând de toamnă şi cad frunzele... big no no.

Analog în ceea ce priveşte Paştele. După ce trece Valentine's Day, e invazie de iepuri, miei şi ouă de ciocolată. Nici asta nu-mi place, dar parcă mi se pare mai puţin strident decât Moş Crăciuni şi Rudolfi în octombrie.

(Na poftim: scriind textul ăsta, mi s-a făcut poftă de Lebkuchen şi am stins scurt patru bucăţi. Autosugestia  dăunează grav siluetei) :D

8 comentarii:

Anonim spunea...

Deci vezi partea pozitiva: daca nu puneau asa devreme in vanzare dulciurile de Craciun, de unde aveai tu patru bucati de Lebkuchen, sa le stingi scurt dupa ce ai scris postarea? :)

Greta spunea...

@Anonim, da şi nu: suntem în noiembrie şi-am convenit că Lebkuchen merge în noiembrie :)) Pe de altă parte, foarte probabil mi s-ar fi făcut poftă de ele oricând aş fi scris postarea - chiar dacă ar fi fost abia septembrie :D

Anonim spunea...

Haha, recordul de la supermarketul "nostru" a fost turta dulce in August. IN AUGUST.

Si pentru ca deja sunt de-a casei, am intrebat sefa daca le au pe toate la cap, de ce incep de la sfarsitul lui August... Raspunsul pe masura: pentru ca se cumpara.

In alta ordine de idei, vineri am baut deja vin fiert de la prima cabanutza de "Craciun"... :))

Greta spunea...

@Sophie, nu pot să cred, în august? :))) Ok, nu mă mai plâng de-ai mei, bag seama că se poate mult mai rău :D
Eu încă n-am ajuns în Winterdorf, nu mă simt deloc "în atmosferă", dar la cât de frig se anunţă zilele următoare, s-ar putea să dau iama curând în vinul fiert :))

Anonim spunea...

Greta, imi pare rau ca nu mai gasesc poza din august (a se citi: am mii de poze nesortate). Se poate :)
La Weihnachtsmarkt (termenul austriac pt Winterdorf) am ajuns din greseala. De fapt, asteptam sa deschida unul dintre localurile noastre preferate si am mers la altul sa bem un vin. Acolo surpriza, baietii erau deja cu Glühweinhütte, Heizstrahler, paturi si alte acareturi pregatiti.
Macar nu am ascultat Last Christmas ;-)

thea spunea...

Si in Olanda au aparut "dulcurile de sezon" la sfarsitul lui august; mie imi plac foarte mult "kruidnote" - le - un fel de fursecuri mici, aromate cu scortisoara so cuisoare si date eventual prin ciocolata. Nu fac exces - au multe calorii - dar mi-am bucurat ca au aparut asa devreme :). Partea negativa e ca la momentul normal - in decembrie - sunt deja satula de ele :). Turta dulce, peppernote si alte chestii specifice nu-mi plac.

Greta spunea...

Ah, da, "Last Christmas" tinde să devină cam ce-au ajuns Hruşcă, Bănică şi Fuego... păcat, e o melodie extraordinară, dar s-a făcut abuz de ea... La fel şi "Feliz Navidad", dacă stau să mă gândesc.

Greta spunea...

Trebuie să mărturisesc, Thea, "kruidnote" sună foarte îmbietor! :)
Da, de fapt cred că asta-i problema: dulciurile astea sunt de sezon, dar când vine sezonul nu mai avem niciun chef de ele. Şi uite-aşa se pierde o parte din atmosfera sărbătorească.