duminică, 9 aprilie 2017

Ce tot aveți cu Viena, dom'le?


De vineri încoace a dat Social Media în clocot și mai multe nu, tema fiind târgul de Paști organizat anul acesta sub înaltul (vorbă să fie) patronaj al primăriței Bucureștiului, don't say her name că ne pierdem și mai tare cu firea. 

Pot foarte bine să înțeleg reacțiile, imaginile pe care le-am văzut ar face de rușine însăși definiția kitsch-ului. Iepurii sunt atât de urâți, încât la vederea lor copiii probabil se refugiază urlând în brațele părinților. Culorile ouălelor sunt în mare parte stinse, șterse, desenele de pe ele sunt banale, amintind de niște încercări stângace ale unor meșteșugari amatori. Per total ”mise en place”-ul e de prost gust, dezolant și pe alocuri chiar grotesc. 





Încaltea găina înhămată la căruța condusă de iepure m-a lăsat speechless. Și asta nu mi se întâmplă des, credeți-mă. Dacă m-aș apuca să interpretez simbolistic ”decorul” ăla, cred că m-ar apuca și-o migrenă. 

Dar de unde titlul. Niște voci - din fericire, nu prea multe, totuși suficient de stridente - s-au zburătăcit că vaaai, cum îndrăznim să ne luăm de iepurii și ouăle primăriței (pardon de calambur, tentația a fost irezistibilă) în condițiile în care târgul seamănă foaaarte bine cu acela organizat la Viena. Cum ne permitem dară, adică de vienezi nu ne luăm, însă cârcotim la adresa iepurilor siniștri ai lu' madam, suntem împotriva patriei, huo! 

M-am dus, prin urmare, să caut imagini de la târgul din capitala Austriei. O variantă era că Firea și trupa ei au plagiat grosolan ce-au făcut vienezii. Un aspect deloc improbabil, de altminteri, la cât de sârguincios copiem noi tot ce vine ”de afară”. O altă variantă era că susținătorii kitsch-ului românesc și-au pus ochelarii invers.  

Judecați și voi:





Eu văd niște diferențe clare între cele două târguri - atât în ceea ce privește modelele, cât și culorile, bașca faptul că iepurii vienezi sunt mult mai amabili, iar dacă adepții primăriței au considerat că similitudinile constau în faptul că-n ambele locuri au fost amplasate ouă supradimensionate, se numește că păcătuiesc serios la capitolul percepție. Și obiectivitate, aș adăuga. 

În același timp, nu este prima dată când Viena nimerește, nu se știe cum, într-un borș de comparații total abulic. Bunăoară, conform unui top publicat luna trecută, Viena se regăsește laolaltă cu... Piatra Neamț pe lista celor mai bune destinații turistice pentru anul în curs. Argumentele ar fi că orașul românesc este ”o insulă în mijlocul munților”, oamenii sunt ”calzi”, cafenelele și cluburile sunt ”drăguțe și primitoare”, există ”buticuri de antichități” și, adaug eu, telegondola.

Now seriously. Sunt născută-n Piatra Neamț, dar referitor la comparația asta.... nici n-aș ști de unde să încep. 
Cadrul natural - de care, oricum, atât autoritățile cât și cetățenii își bat joc - nu intră-n discuție.
Despre oportunitățile culturale de asemenea cred că n-are rost să discutăm. Poate doar dacă vrem să căutăm o asemănare între concertele lui Tudor Gheorghe și cele ale Filarmonicii vieneze. 
Infrastructura e gândită ca acum 50 de ani.
Cu extrem de puține excepții, barurile, cafenelele și cluburile sunt o glumă proastă. Atât din punct de vedere al ofertei, cât și al servirii și atitudinii personalului.
Telegondola - construită, culmea, de o companie austriacă - te duce pe vârful muntelui Cozla, unde poți bea o bere vara sau un vin fiert iarna și admira știuleții de porumb, ambalajele și pet-urile aruncate peste tot de numeroșii, din nefericire, turiști care-au lipsit șapte ani de-acasă.
Centrul istoric? (Nici) aici n-avem ce compara, pur și simplu pentru că Piatra Neamț nu are unul. Piața Ștefan Cel Mare nu se pune la socoteală. 
Curățenia per ansamblu, administrarea spațiilor verzi? Mă indispun numai cât mă gândesc. 

Așa stând lucrurile, întrebarea din titlu se justifică. Nu pricep de ce ține lumea morțiș să tot compare Viena cu orice spanac-cu-mac... 

4 comentarii:

coco spunea...

tocmai ce m-am intors duminica trecuta, nu am apucat targul din Viena!

Delia spunea...

Eu cand am vazut initial poza cu gaina inhamata la caruta condusa de iepure am crezut ca e ceva gluma, ceva photoshopat :-))

Greta spunea...

Poate se nimerește cândva, nu se știe. Cred că trebuie să fie superb, atâta culoare și animație... :)

Greta spunea...

Și eu m-am uitat de două ori :)) Nu-mi venea să cred ce stupid e conceptul: cum să pui partea feminină să tragă la căruță, mânată de mascul? :)) Și-ncă iepure, care aleargă repede șamd.
Ridicol, prostesc de ridicol. Dar înțeleg că doamna primar e foarte mândră de realizare :D